It’s the most wonderful time of the year: julafton och julledighet hägrar i horisonten, men med detta kommer också stressen av julhandeln. För att minska stressen över att råka köpa fel sak till den avlägsne farbrodern, eller köpa en tröja till tonåringen i fel färg, kommer här Centrumadvokaternas fem tips att ha med sig under julhandeln samt den efterföljande mellandagsrean.
- Fråga alltid i butiken om öppet köp gäller för varan, om Du är orolig för att gåvomottagaren inte kommer bli nöjd med det Du valt ut. Det är nämligen butikerna själva som sätter villkoren för öppet köp, och det är Du som konsument som måste hålla koll på vad som gäller när Du köper varan. Ibland kan det vara så att butiken tillämpar bytesrätt istället för öppet köp. Fråga även vilket datum varan senast måste returneras så det inte blir några missförstånd.
- Spara alltid kvittot! Kvittot är Ditt bevis på att Du genomfört köpet, och utan ett kvitto kan det bli mycket svårt att få lämna tillbaka varan. Om villkoren för köpet inte framkommer av kvittot kan Du även be säljaren att skriva ner exakt vad som gäller.
- Ska en vara lämnas tillbaka måste Du se till att den är i samma skick som när den köptes. Förpackningar bör öppnas försiktigt. Låt prislappar m.m. sitta kvar. Är varan plomberad bör Du inte öppna den överhuvudtaget, för att vara på den säkra sidan. Butikerna har rätt att vägra ett återlämnande om varan inte är i sådant skick att den kan sättas ut till försäljning på nytt!
- Om du köper varor på Internet eller via telefon gäller lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det viktigaste för Dig att veta angående distansavtalslagen är att om Du ångrar köpet inom 14 dagar från det datum då distansköpeavtalet slöts, har du rätt att få pengarna tillbaka.
- När du handlar på mellandagsrean gäller samma regler som när du köper varor till ordinarie pris. Det är alltså butikerna själva som sätter villkoren gällande Din rätt att byta eller få pengarna tillbaka för det fall Du inte skulle vara nöjd med Ditt inköp.
Vi hoppas att vi kunnat vara behjälpliga i att tillvarata Din rätt som konsument i julrushen. Om Du råkat i trubbel, eller är osäker på Dina rättigheter, är Du välkommen att kontakta oss så ska vi försöka reda ut det tillsammans.
Ett sista tips: STÅ PÅ DIG! Vissa affärer försöker ibland kringgå faktumet att Du har rätt till pengarna tillbaka om det finns fel i en vara som Du köpt med riktiga pengar (alltså inte presentkort eller dylikt). Du erbjuds istället ett tillgodo-kort eller presentkort i butiken. Detta är en inskränkning av Dina rättigheter som konsument, eftersom konsumenten alltid har rätt till pengarna tillbaka vid fel i vara. Upplys butiken om detta, och stå på dig!
Med det vill vi på Centrumadvokaterna önska en god julhelg, och ett riktigt gott nytt år!
//Biträdande jurist Alexandra Nekrassova