Om man köpet en sak och denna utlovas ha en viss egenskap i en annons eller ett avtal, är den felaktig om denna egenskap saknas. Men om det gäller ett levande djur är det inte lika enkelt som när det t.ex. gäller en bil.
En häst reagerar på hur den själv blir behandlad och en dålig vana är betydlig lättare att lära in en bra vanan. Så om julklappshästen var snäll och fin vid provridningen, fungerade bra de första månaderna men sen börjar upptäcka att det går att göra oönskade saker utan att det blir konsekvenser då är det inte ett fel som går att reklamera eller att lämna tillbaka hästen för.
Det är helt enkelt inte ett ursprungsfel utan en dåliga vana eller ett dåligt beteende som blivit inlärt under tiden hästen varit hos köparen.
Är det däremot så att hästen omgående efter köpet visar att den är van att bocka och slänga av, då kan det kanske röra sig om ett ursprungsfel. Det är dock extremt svårt att bevisa att hästen hade detta beteende vid köpet, trots att det inte visade sig vid provridningen. Tänk på att det som visas vid provridningen inte kan vara dolda fel, eftersom köparen sett dessa och därmed känner till dem.
Om Du ändå vill försöka att reklamera en häst på grund av beteendet är det viktigt att det står i avtalet att hästen ska ha en viss egenskap och att detta är tydligt skrivit, att det reklameras omgående och att Du har mycket god bevisning för vad det är hästen gör och i vilka situationer detta sker.
Bevisläget är tufft för den som påstår att en häst har fel i sitt temperament.
Så slutsatsen blir att det är extremt svårt att reklamera en häst på grund av dess beteende. Det är ofta bättre att lägga pengarna på en bra tränare eller en duktig beridare i stället för på en process i tingsrätten.
God Jul och tänk på att aldrig köpa en häst eller ponny utan ett bra avtal.
Foto: Johannes Plenio på Pexels