I detta blogginlägg vill vi uppmärksamma på två stycken nya viktiga lagar!

Den ena införs till årsskiftet nu 2020/2021 den 1 januari, och den andra lagen förväntas införas under senare delen av 2021. Dessa lagar är intressanta för oss som arbetar med humanjuridik och straffrätt, och vi hoppas att nyheterna är intressanta även för dig som läser detta blogginlägg. Lagarna gäller möjligheten till helginternering av ungdomar som påföljd i brottmål, samt nya regler om barnfridsbrott i brottsbalken.

 

Lagen som ger möjlighet till helginternering av unga mellan 15 och 17 år (men egentligen för ungdom från 21 år och nedåt om det finns särskilda skäl)

Denna lag har kommit fram genom ett förslag och senare utvecklas genom proposition 2019/20:118 och kallas för ”Ungdomsövervakning”.

Ungdomsövervakning är därmed en ny påföljd för unga lagöverträdare från 15 års ålder där Kriminalvården är ansvarig. Lagen börjar gälla 1 januari 2021, och ska tillämpas när ungdomsvård och ungdomstjänst inte anses tillräcklig ingripande med hänsyn till brottslighetens straffvärde, art och den unges tidigare brottslighet. Ungdomsövervakning blir steget mellan ungdomstjänst och sluten ungdomsvård.

Bestämmelserna är tänkta att införas i bl.a. 32 kap. 3 a § brottsbalken och lag om verkställighet av ungdomsövervakning.

Lagtexten säger:

”Den som är under tjugoett år och som begått brott får dömas till ungdomsövervakning om varken ungdomsvård eller ungdomstjänst är tillräckligt ingripande påföljder med hänsyn till brottslighetens straffvärde och art samt den unges tidigare brottslighet. Den som är över arton år får dömas till ungdomsövervakning endast om det finns särskilda skäl för det. Rätten får bestämma tiden för ungdomsövervakning till lägst sex månader och högst ett år.”

Lagens syfte:

Att unga personer ska minska återfall i brottslighet. Den innebär exempelvis att unga kriminella kan få elektronisk övervakning på helgerna. Den nya lagen om ungdomsövervakning innebär att unga brottslingar kan hamna inom frivården. Enkelt förklarat kan man säga att det är ungdomar som har begått relativt grova brott eller som har upprepad brottslighet men där det inte finns tillräckliga skäl för sluten ungdomsvård hos Statens institutionsstyrelse.

Påföljden ska vara kännbar och domstolen bestämmer tiden för ungdomsövervakning till lägst sex månader och högst ett år. Den som döms ska medverka i en planering som ska mynna ut i en individuellt utformad verkställighetsplan. Elektronisk övervakning på helgkvällar och helgnätter, så kallad helghemarrest, är en av de obligatoriska föreskrifterna. Övriga två föreskrifter är att personen ska ha kontakt med frivården vid ett till tre tillfällen per vecka samt förbud mot att använda alkohol, narkotika och vissa andra medel och hälsofarliga varor. Utöver de obligatoriska föreskrifterna får verkställighetsplanen även innehålla föreskrifter om bland annat den unges boende, skolgång, fritid och olika sorters vård samt behandling.

 

Barnfridsbrott

Denna lagtext har arbetats fram genom Statens offentliga utredningar, SOU 2019:32 ”Straffrättsligt skydd för barn som bevittnar brott mellan närstående samt mot uppmaning och annan psykisk påverkan att begå självmord”.

Regeringen vill göra det straffbart att låta barn bevittna våld mellan närstående. Regeringens utredare har föreslagit en kriminalisering av att utsätta barn för att bevittna våld och andra brottsliga handlingar mellan närstående.

Under 2021 förväntas lagförslaget om ett nytt barnfridsbrott att gå igenom och därmed stärka skyddet för den utsatta grupp av barn som bevittnar våld i hemmet. Förslaget innebär att den som begår en brottslig gärning mot en närstående ska dömas för barnfridsbrott under förutsättning att a) gärningen bevittnas av ett barn och b) gärningen är ägnad att skada barnets trygghet eller tillit till någon av dessa personer. Straffskalan föreslås vara fängelse i högst två år och fyra år för grovt brott.

Förslaget skulle också innebära att barnet som målsägande har rätt till skadestånd från gärningspersonen. Utredningens förslag om att uppdraget för särskilda företrädare för barn ska utökas till att omfatta fler åtgärder för att tillvarata barnets rätt under hela processen.

 

// Advokat Per Prené