ALLMÄNNA VILLKOR FÖR ADVOKATUPPDRAG [2022:1]

1. Allmänt om uppdraget
För advokatbyråns tjänster gäller Sveriges Advokatsamfundets vägledande regler om god advokatsed, vilka
återfinns på www.advokatsamfundet.se. Dessutom gäller följande allmänna villkor.

2. Tillämpningsområde
Dessa villkor är tillämpliga för uppdraget mellan klienten å ena sidan och advokatbyrån å andra sidan inkluderande advokater, biträdande jurister och byråns övriga medarbetare. Uppdragets omfattning och eventuella särskilda villkor framgår av den uppdragsbekräftelse som upprättas av advokatbyrån när uppdraget antas.
Advokatbyrån erinrar om att den sekretess som byrån normalt sett är underkastad bryts i de lägen då advokatbyrån till följd av reglerna om förebyggande av penningtvätt eller terrorismfinansiering har en rapporteringsskyldighet.

3. Identifiering av klienter
Enligt lag måste advokatbyrån för vissa uppdrag inhämta och bevara tillfredsställande bevisning om våra klienters identitet. Därför kan vi komma att be Er att förse oss med identitetshandlingar avseende Er och/eller Ert bolag och/eller varje annan person som för Er räkning är involverad i uppdraget vilket i vissa fall även inkluderar motparter.

4. Uppdragets utförande
Klienten får via den anlitade advokaten/biträdande juristen tillgång till advokatbyråns samlade kompetens i form av samtliga jurister. Flera jurister kan utifrån uppdragets karaktär komma att arbeta i varje enskilt uppdrag.

5. Meddelanden
Kommunikation med klienten och andra parter kan komma att ske via Internet och e-post. Dessa är effektiva kommunikationssätt vilka dock innebär risker för vilka advokatbyrån inte har något ansvar. Om klienten inte önskar att meddelande sker på detta sätt skall detta meddelas handläggaren vid ärendets start. Våra spam- och virusfilter kan ibland avvisa eller filtrera bort legitim e-post. Ni bör därför följa upp viktig e-post via telefon.

6. Arvode
Arvode debiteras enligt de grunder som advokatsamfundet fastställt där viktiga faktorer är uppdragets svårighetsgrad, klientnyttan och den tid som åtgått för uppdraget. Aktuellt timpris framgår av uppdragsbekräftelsen. Advokatbyrån förbehåller sig rätten till prisändring en gång per år (årsskifte). Advokatbyrån debiterar ut gällande mervärdeskatt (25 %) och har rätt till ytterligare prisändring om lag eller föreskrift föreskriver annan momssats än vid avtalets ingående.

7. Deposition
Advokatbyråns policy är att alla nya klienter före första möte får inbetala en deposition som minst uppgår till 2 000 kronor. Deponerade medel kan användas för reglering av löpande fakturor eller innehållas som säkerhet till dess ärendet avslutats. Totalbeloppet av advokatbyråns arvode kan bli högre eller lägre än depositionsbeloppet. Nyttjas inte hela det deponerade beloppet återbetalas överskjutande del. Handläggaren kan under ärendets gång besluta om att ytterligare deposition krävs och storleken på en sådan deposition. Betalas inte krävd deposition in får advokatbyrån upphöra med vidare arbete för klienten eller frånträda uppdraget.

8. Fakturering
Advokatbyrån förbehåller sig rätten att debitera klienten preliminär faktura, s.k. a-conto. Normalt sett betalar advokatbyrån begränsade utgifter för klientens räkning och debiterar dem i efterskott, men advokatbyrån kan komma att be om förskott för utgifter eller vidarebefordra den aktuella fakturan för klientens betalning. Löpande fakturering sker månadsvis eller med annat längre tidsintervall. Advokatbyrån kan också välja att fakturera arvode och annan ersättning först sedan uppdraget avslutats. Vid utebliven eller försenad betalning utgår dröjsmålsränta med f.n. tio procent (10 %). Betalas inte faktura i tid får advokatbyrån upphöra med vidare arbete för klienten eller frånträda uppdraget. Sluträkning utfärdas när uppdraget är slutfört eller har upphört. I samband med sluträkning kommer tidigare betalda a-contofakturor att avräknas det totala beloppet.

9. Rättsskydd
Om klienten har en rättsskyddsförsäkring (t.ex. via hemförsäkringen) kan klienten under vissa förutsättningar och i viss utsträckning få ersättning ur försäkringen för sina ombudskostnader och i vissa fall även för motpartens rättegångskostnader. Rätten till försäkringsersättning är vanligen begränsad på olika sätt, t.ex. genom självrisk och takbelopp, vilket gör att försäkringsersättningen inte täcker alla kostnader. De viktigaste villkoren för försäkringen framgår ofta när försäkringsbolaget skriftligen bekräftar försäkringsfallet. För fullständig information om försäkringsvillkoren
krävs att klienten tar del av försäkringsbestämmelserna. Advokatbyrån har rätt att kräva klienten på arvode och
annan ersättning för uppdraget enligt vanliga principer även om rättsskydd eller motsvarande utnyttjas. Advokatbyrån är inte bunden av de ersättningsnormer som gäller för försäkringen och klienten är betalningsansvarig även för fakturabelopp som överstiger försäkringsersättningen. Oberoende av rättsskydd får advokatbyrån fakturera ersättning för uppdraget löpande.
Klient som önskar utnyttja rättsskydd skall meddela advokatbyrån detta när uppdraget lämnas.

10. Rättshjälp
I vissa fall kan klient som anlitar advokatbyrån som privatperson ha rätt till allmän rättshjälp. Om rättshjälp beviljas gäller särskilda villkor för debitering av arvode. Advokatbyrån har i dessa fall rätt att löpande debitera klienten ett belopp som uppskattningsvis motsvarar klientens rättshjälpsavgift. Allmän rättshjälp täcker aldrig ersättningsskyldighet för motpartens rättegångskostnader. Observera att en förutsättning för allmän rättshjälp är att byrån först lämnar minst en rådgivningstimme. Denna tid får klienten som regel bekosta själv.

11. Klientmedel
Klientmedel som anförtros advokatbyrån förvaltas i enlighet med advokatsamfundets regler därom, vilket bland annat innebär att medlen sätts in på ett separat klientmedelskonto. Om beloppet utgör mer än ett halvt basbelopp eller om särskild överenskommelse träffas avskiljs medlen på ett eget klientmedelskonto.

12. Immateriella rättigheter
Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter från det arbetsresultat advokatbyrån genererar för klienters räkning tillhör advokatbyrån. Klienten har rätt att använda resultatet för de ändamål för vilket det tillhandahållits. Om annat inte specifikt avtalats får inte något dokument som genererats av advokatbyrån ges allmän spridning eller användas för marknadsföring.

13. Bevarande av handlingar
Under den tid som ett uppdrag pågår lagrar advokatbyrån dokument och arbetsresultat som byrån, klienten eller tredje man tagit fram. Denna lagring kan komma att ske elektroniskt. När ett uppdrag slutförts kommer byrån att bevara eller hos tredje man lagra relevanta dokument och relevant arbetsresultat som genererats i ett uppdrag i pappersform eller i elektronisk form under den tid som byrån anser vara lämpligt för den särskilda typen av uppdrag. Lagringstiden kommer inte att vara kortare än vad som krävs enligt reglerna från Sveriges advokatsamfund. Om inte annat avtalats sänds alla originalhandlingar till klienten när ett uppdrag avslutats. Advokatbyrån har rätt att behålla kopior av dessa dokument för eget arkiv.

14. Förfarandet vid klagomål och krav mot byrån Advokatbyrån vill säkerställa att klienten är nöjd med byråns tjänster och att dessa uppfyller klientens krav och förväntningar. Om klienten av någon anledning är missnöjd eller har klagomål skall klienten omgående underrätta klientansvarig. På klientens begäran kommer någon på byrån som inte varit involverad i uppdraget att utreda klientens klagomål och försöka besvara klientens frågor. Krav mot byrån skall framställas så snart klienten blivit medveten om de omständigheter som kravet grundar sig på. Krav får inte framställas senare än tolv månader
efter det senaste av (1) den dag då den sista fakturan utställdes för det uppdrag som kravet avser och (2) den dag då de aktuella omständigheterna var kända för klienten. Om klienten är konsument finns möjlighet att få en
tvist med advokatbyrån prövad av Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd, Webbadress: www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden, Postadress: Box 27321, 102 54 Stockholm. En ansökan om sådan prövning måste göras senast 1 år efter det att skriftligt krav framställts till advokatbyrån.

15. Ändringar
Dessa villkor kan komma att ändras av byrån från tid till annan. Den senaste versionen finns alltid på byråns webbplats www.centrumadvokaterna.se Ändringar i villkoren gäller endast för de uppdrag som påbörjats efter det att den ändrade versionen lagts ut på byråns webbplats. Kopia på den senaste versionen av dessa villkor skall på klientens begäran sändas till klienten.

16. Ansvar
Advokatbyråns ansvar för skada omfattar inte utebliven produktion eller vinst eller annan indirekt förlust eller skada och skall inte i något fall överstiga vid skadetillfället utfallande försäkringsbelopp enligt den ansvarsförsäkring som advokatbyrån innehar via Sveriges advokatsamfund.

17. Information om behandling av personuppgifter
Personuppgifter som lämnas till Advokatbyrån kan komma att behandlas av advokatbyrån för att denna skall kunna fullgöra ingångna avtal samt sina skyldigheter enligt lag, förordning och advokatetikens regler. Uppgifter kan därvid bland annat komma att behandlas i klientregister och tidredovisningsprogram. Personuppgiftsombud är advokat Per Prené. Uppgifterna kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagen och dess följdlagstiftning samt advokatetiken och sekretessbestämmelser. Om klient vill veta vilka personuppgifter som finns lagrade eller önskar ändring av personuppgifter skall klient vända sig till personuppgiftsansvarig.

18. Tillämplig lag och forum
Uppdraget är underkastat svensk rätt. Tvister i anledning av uppdrag skall hänskjutas till avgörande av
svensk domstol. Forum skall därvid vara Blekinge tingsrätt.

Ladda ner våra allmänna villkor här